Verseny Előzményei:
Az utolsó nagydíjára készülő Michael Schumacher csak kisebbfajta csodával foszthatná meg Fernando Alonsót a címvédéstől Interlagosban, de ha a finálé olyan fordulatos és drámai lesz, mint maga 2006, az évadzáró Brazil Nagydíj is tartogathat meglepetéseket.
Michael Schumacher hasonló helyzetben várja a 2006-os szezon utolsó, brazíliai versenyét, mint a három évvel ezelőtti, suzukai szezonzárót - csak épp ellenkező előjellel. Akkor neki volt elegendő egyetlen pontot szerezni bajnoki címe bebiztosításához, miközben kihívója, Kimi Räikkönen győzelmi kényszerben vezetett, most pedig neki kell begyűjtenie a tíz pontot abban reménykedve, hogy az éllovas Fernando Alonso egyet sem szerez.
Ekkor, és csakis ekkor búcsúzhat el a Forma-1-től nyolcszoros világbajnokként a Ferrari német klasszisa, s ezt a forgatókönyvet maga is annyira valószínűtlennek tartja, hogy suzukai kiesése után nyilvánosan feladta az egyéni trófeáért folytatott küzdelmet. Sao Paulo tehát minden bizonnyal ismét Alonso ünneplésének helyszíne lesz - emlékezetes: spanyol tavaly is itt nyerte meg a világbajnokságot a két McLaren mögött elért csendes harmadik helyével.
Eget rengető drámának kellene történnie ahhoz, hogy a konstruktőri összetettet is biztosan vezető Renault hasra essen Brazíliában - de a technikai sportokban, különösen egy olyan szezon után, mint a 2006-os, Alonso nem lélegezhet fel a kockás zászlóig. Egy rossz gumiválasztás vagy épp katasztrofális esőgumi, egy hibás kerékanya vagy egy elfüstölő motor bármikor a feje tetejére állíthatja az állást, s az idén mindkét bajnokesélyesnek alaposan kijutott a "jóból".
A papírforma alapján azonban Alonso győzelemmel búcsúzhat a Renault-tól - mert ne feledjük: Schumacher másfél évtizedig tartó és példátlanul eredményes pályafutásán kívül a spanyol és csapata közti gyümölcsöző viszony is véget ér vasárnap. Alonso karrierje a McLarennél folytatódik, ahol a hétvégén utoljára áll rajthoz a gárda elmúlt éveinek meghatározó pilótája, Kimi Räikkönen. A finn jövőre Schumacher autójába ül át - a kör itt bezárul. Szép, hosszú kapcsolatok érnek véget tehát Interlagos hepehupás aszfaltján, s itt kell megemlíteni, hogy belátható időn belül a Michelin és a Cosworth jól csengő nevei is utoljára tűnnek fel Forma-1-es pályán.
Brazil hullámvasút
"Karnevál, szép lányok, napsütés, foci, varázslat, esőerdők - ezek jutnak eszembe, ha Brazíliára gondolok" - jelentette ki a hétvégére készülődve a fiatal Sebastian Vettel, aki a BMW tesztpilótájaként utazott a dél-amerikai országba. Szó mi szó, a mezőny mindig szívesen látogat Brazíliába, még akkor is, ha legtöbben mindazzal a nyomorral is tisztában vannak, amely párhuzamosan él az ország szépségeivel. Az F-1 eddig egyébként 34 alkalommal tette tiszteletét az autóversenyzés egyik fellegvárának számító Brazíliában, ám nem mindig Interlagos volt a helyszín - tízszer a Rio melletti Jacarepaguában rendezték a nagydíjat.
Michael Schumacher hasonló helyzetben várja a 2006-os szezon utolsó, brazíliai versenyét, mint a három évvel ezelőtti, suzukai szezonzárót - csak épp ellenkező előjellel. Akkor neki volt elegendő egyetlen pontot szerezni bajnoki címe bebiztosításához, miközben kihívója, Kimi Räikkönen győzelmi kényszerben vezetett, most pedig neki kell begyűjtenie a tíz pontot abban reménykedve, hogy az éllovas Fernando Alonso egyet sem szerez.
Ekkor, és csakis ekkor búcsúzhat el a Forma-1-től nyolcszoros világbajnokként a Ferrari német klasszisa, s ezt a forgatókönyvet maga is annyira valószínűtlennek tartja, hogy suzukai kiesése után nyilvánosan feladta az egyéni trófeáért folytatott küzdelmet. Sao Paulo tehát minden bizonnyal ismét Alonso ünneplésének helyszíne lesz - emlékezetes: spanyol tavaly is itt nyerte meg a világbajnokságot a két McLaren mögött elért csendes harmadik helyével.
Eget rengető drámának kellene történnie ahhoz, hogy a konstruktőri összetettet is biztosan vezető Renault hasra essen Brazíliában - de a technikai sportokban, különösen egy olyan szezon után, mint a 2006-os, Alonso nem lélegezhet fel a kockás zászlóig. Egy rossz gumiválasztás vagy épp katasztrofális esőgumi, egy hibás kerékanya vagy egy elfüstölő motor bármikor a feje tetejére állíthatja az állást, s az idén mindkét bajnokesélyesnek alaposan kijutott a "jóból".
A papírforma alapján azonban Alonso győzelemmel búcsúzhat a Renault-tól - mert ne feledjük: Schumacher másfél évtizedig tartó és példátlanul eredményes pályafutásán kívül a spanyol és csapata közti gyümölcsöző viszony is véget ér vasárnap. Alonso karrierje a McLarennél folytatódik, ahol a hétvégén utoljára áll rajthoz a gárda elmúlt éveinek meghatározó pilótája, Kimi Räikkönen. A finn jövőre Schumacher autójába ül át - a kör itt bezárul. Szép, hosszú kapcsolatok érnek véget tehát Interlagos hepehupás aszfaltján, s itt kell megemlíteni, hogy belátható időn belül a Michelin és a Cosworth jól csengő nevei is utoljára tűnnek fel Forma-1-es pályán.
A Toyota-kasztnikért felelős Pascal Vasselon szerint mindazonáltal az F-1 jobban jár Sao Paulóval. "A pálya nem tartozik a legmodernebbek közé, de az atmoszféra mindig magával ragadó. A hely olyan, mint egy stadion vagy amfiteátrum, a közönség pedig nagyon tájékozott és lelkes az autósporttal kapcsolatban. A boxutcával szemközti lelátóról sok hang szűrődik be a csapatokhoz, de a véleményeket nem mindig tehetjük ki az ablakba!" - fogalmazott.
Az elsősorban bukkanóiról híres Autodromo José Carlos Pace a pilóták körében is népszerű. "Interlagos technikás, nehéz pálya, s a gyors és lassú szakaszok keveredése különösen élvezetessé teszi" - vélekedik Jarno Trulli. A rövid, 4309 méter hosszú aszfaltcsík ugyanis alapvetően két, egymással ellentétes részből áll: az egyiket a hosszú, többszörösen megtört célegyenes, valamint a hozzá néhány gyors kanyarral kapcsolódó hátsó egyenes, a másikat pedig a szűk, lassú, kacskaringós belső szakasz alkotja.
Bármennyire is szeretik a pályát a pilóták, nem tagadják: a Brazil Nagydíj a versenynaptár egyik leginkább embert próbáló futama. "A szokatlan, órajárással ellentétes menetirány elsősorban a nyakunkat viseli meg, a rengeteg hepehupa viszont az egész szervezetünket megterheli. A pálya emellett rövid, így sok kört kell megtennünk, ami kissé monoton - egyszóval itt a fizikai és szellemi állóképesség egyaránt fontos tényező" - hangsúlyozza Giancarlo Fisichella. Az egyenetlen aszfalt mellesleg azért is problémát jelent, mert sok kanyarhoz fordulás közben kell fékezni, de az autó a bukkanókon könnyen elpattog.
A pálya leghíresebb kanyarja a célegyenest lezáró, lejtős Senna-S, ami nemcsak roppant élvezetes, hanem kifékezési lehetőséget is kínál. Kimi Räikkönen elmondta: "Ezen a pályán lehetséges előzni, a legjobb hely erre az első kanyar - a hosszú célegyenesben meghúzódunk a szélárnyékban, aztán féktávon támadunk." Interlagosban ennek ellenére létfontosságú a jó rajtpozíció, a másik McLarent vezető Pedro de la Rosa pedig azt is elárulja, miért: "A célegyenes egy csökkenő meredekségű emelkedőn húzódik, így minél hátrébb foglal helyet valaki a rajtrácson, annál nagyobb hegyet kell megmásznia a rajtnál."
Magaslati erőpróba
Az interlagosi aszfaltot egyenetlenségei nemcsak a versenyzők életét keserítik meg, a mérnököknek is sok fejtörést okoznak a felfüggesztés finomhangolása, a mechanikai tapadás maximálása során. "Sokszor próbáltak már megszabadulni a bukkanóktól a szervezők, de azok makacs módon mindig megmaradnak" - mutatott rá a toyotás Pascal Vasselon.
A francia mérnök kifejtette: "A hepehupák különösen a hétvége kezdetén okoznak problémát, mivel egyrészt a pilótáknak hozzájuk kell szokniuk, másrészt az alacsony tapadás felerősíti a hatásukat. Idővel a helyzet javul, így a legjobb stratégia, hogy nem reagáljuk túl őket, és nem forgatjuk fel miattuk a beállításokat." Az aerodinamikai finomhangolás semmivel sem könnyebb feladat, hiszen Interlagos legalább annyira Janus-arcú, mint mondjuk Indy. A hosszú egyenesekben minimális légellenállás, a kanyargós belső részen maximális leszorító erő lenne szükséges - a brazil pálya átlagon felül jutalmazza a kimagaslóan aero-hatékony autókat.
Interlagos ezen kívül azért sem versenyzői pálya, mert akinek a hosszú padlógázos szakaszon nincs elég erős motorja, esélytelen. "A célegyenes igazi erőpróba a motoroknak, mivel nemcsak extra hosszú, hanem még emelkedik is" - magyarázza Mario Theissen, a BMW sportigazgatója. Hozzáteszi: "Sao Paulónak van még egy különlegessége: 800 méter magasan fekszik. A ritkább levegő miatt az erőforrások itt mintegy nyolc százalékot veszítenek teljesítményükből a tengerszinthez képest." Bár a pilóták a kör 67 százalékát teszik meg tövig nyomott gázpedállal, tengerszintre konvertálva ez csak mintegy 62 százaléknak felel meg, a magaslati körülmények tehát csökkentik egyes alkatrészek, például a dugattyúk terhelését.
Ami a gumikat illeti, alapesetben Interlagos nem különösebben gumizabáló, mert bár hepehupás, az aszfaltburkolat viszonylag sima, így igen lágy keverékeket lehet rajta használni. A képlet azonban nem ilyen egyszerű, mert a szeszélyes időjárás könnyen főszereplővé válhat, mióta a versenyt március helyet szeptemberben-októberben rendezik (ez Brazíliában a tavasznak felel meg.)
A búcsúra készülő Michelin F-1-es programját irányító Nick Shorrock elmondta: "A változékony körülmények miatt széles működési spektrummal rendelkező abroncsokat választunk, méghozzá a lehető legkésőbb, a legfrissebb időjárás-jelentés függvényében. Ha hideg lesz, fennáll a szemcsésedés veszélye, hőségben viszont könnyen felhólyagosodnak a hátsó gumik. Összességében hasonló specifikációkat tervezünk használni, amelyek Budapesten olyan remekül beváltak - beleértve az esőgumikat is."
Noha az előrejelzések alapján a hétvégén hűvös, borongós, de száraz idő várható, Pascal Vasselon felhívta a figyelmet: "Az esőgumik számára nehézséget okozhat, hogy esős időben is melegebb szokott lenni az aszfalt, mint általában. A pálya ráadásul képes néhány kör alatt felszáradni. Emlékezhetünk: 2004-ben vizes pályán indult a verseny, öt kör után viszont mindenki kereket cserélt."
Schumacher győztesen vonulna vissza
A Ferrari és a Renault közötti erőviszonyokat elsősorban a Michelin és a Bridgestone gumiháborújának utolsó felvonása határozza majd meg Brazíliában, de a bajnoki pontverseny állása miatt kétségkívül a maranellói gárdának áll a zászló. Schumacheréknek a győzelem az egyetlen elfogadható eredmény, mi több, a német a kettős diadalnál sem adná alább. "A stratégiánk Brazíliára egyértelmű: támadás. Semmi más eredmény nem fogadható el számunkra, mint a kettős győzelem" - jelentette ki. - "Csaknem 16 évi versenyzés után ez lesz az utolsó futam, amin elindulok. Remélem, izgalmas verseny lesz, és azzal a csodálatos érzéssel vonulhatok vissza, amit csak egy győzelem adhat meg."
Természetesen a Renault-nál is fogadkoznak, hogy nem Alonso nem alibizik a hétvégén, ám azt kevesen gondolhatják komolyan, hogy a spanyol bármit is kockáztat majd a győzelemért. "Azt a célt kell magunk elé tűznünk, hogy egy normális nagydíjhétvégét produkáljunk, nagyobb kockáztatás nélkül kihozzuk az autóból a maximumot, és ezzel befejezzük az elvégzendő munkát" - fogalmazott.
Flavio Briatore mindazonáltal ígéri: Fisichella és Alonso a győzelemre utazik majd Interlagosban. "Olyan ez, mint a foci: ha null-nullra játszol, veszítesz. Győzni akarunk, nem pedig a negyedik vagy ötödik helyen végezni. Az nem lenne jó mentalitás. Fisichella erőforrása erősebb lesz, Fernando esetében pedig figyelünk majd a biztonságra, de vele sem a harmadik, negyedik vagy ötödik helyet célozzuk meg. Szerintem a közönség sem ezt várná tőlünk" - mondta az olasz csapatfőnök. A szezonzárónak egyébként két élcsapat mind a négy versenyzője friss erőforrással vághat neki, ám a Renault-nál a biztonság kedvéért csak Fisichella kapja meg a legújabb specifikációt.
A világbajnoki címért folytatott küzdelem árnyékában persze maradt még egy-két nyitott kérdés a szezonzáróra. Elsősorban az, hogy Felipe Massa vagy Giancarlo Fisichella végez a harmadik helyen, hiszen a hazai versenyére készülő brazil alig egy ponttal vezet a Renault pilótája előtt. A konstruktőrök között biztos a McLaren harmadik, illetve a Honda negyedik helyezése, az ötödik pozícióért azonban ádáz csata dúl a Toyota és a BMW között. A bajor gyár előnye egy pont a japánokkal szemben.
Fotó és grafika: Allianz, Ferrari, Honda, Renault
|